Dates: 30 de juny, 7 i 14 de juliol de 2022 de 16 a 20 hores
Adreçat a professionals del Treball Social que vulguin conèixer i treballar en la intervenció social a l'àmbit educatiu.
Programa
1. Introducció històrica del TS escolar i a l'àmbit educatiu. Organització i Funcionament del Departament d’Educació. Els Serveis Educatius.
- Del decret 117/84 al decret 150/2017 de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
- Organització i organigrama del Departament.Serveis educatius de zona i específics.Tipologies i estructures dels centres docents.
2. Les Necessitats educatives (NESE) i la seva valoració i seguiment.
- Les demandes i la seva canalització ( CAD, CS...).
- Funcions de l’EAP. Treball en xarxa i funcions i rol del TSE.
- Recursos universals, addicionals, intensius. Programes d’atenció individual.
3. Els plans de convivència i protocols d'actuació.
- Normativa. Decret 279/2006 sobre drets i deures de l’alumnat.
- Protocols d’actuació. (assetjament escolar, maltractaments infantils i abusos sexuals, violència masclista…).
- Recursos
3.1. Introducció a l’Enfocament Restauratiu Global (ERG) en la prevenció i resolució alternativa dels conflictes. Piràmide de la provenció. La finestra de la responsabilitat social.
- Origen i referents. Temps de cercle, cercles de diàleg, cercles restauratius.
- Introducció al Model 5/5/5 de la Belinda Hopkins (principis, preguntes i fases).
3.2. Programa d’innovació #Aquíproubullying.
- Conceptes bàsics i característiques.
- Etapes: detecció, avaluació, intervenció, reparació.
Metodologia
Les sessions seran teòrico-pràctiques. Es donaran a conèixer els protocols i circuits aprovats pel Departament d'Educació i pel CEB ( maltractaments infantils, assetjament entre iguals, abús infantil, absentisme escolar, Violènciess de gènere, NG jov i amb el Proderae-CE . odi i discriminació ...). Es treballaran situacions pràctiques i vivencials. Es faran anàlisis de situacions i casos, utilització de dinàmiques i visualització de vídeos. L’avaluació serà qualitativa.
Aquesta activitat formativa ha rebut el reconeixement de formació d’interès en serveis socials concedit pel Departament de Drets Socials amb número de registre FISS/2022/032